Onze afspraken rond huishoudhulp

Op zoek naar praktische tips of handige weetjes? Hier vind je allerlei informatie die je kan helpen in het dagelijks leven.

Facturatie

Bij DNA bv staan we voor een hoge kwaliteit van dienstverlening en het ondersteunen van onze huishoudhulpen. Om dit vol te houden blijven we investeren in de begeleiding, opleiding en het welzijn van ons team.

Helaas biedt het huidige model voor thuishulp met dienstencheques onvoldoende ruimte om deze investeringen op de lange termijn te garanderen. Als bedrijf kunnen we niet stil blijven staan. Onze huishoudhulpen en klanten verdienen betere oplossingen. Daarom zien we ons genoodzaakt een administratieve kost aan te rekenen.

Onze huishoudhulpen bij DNA bv werken het liefst in een opgeruimde ruimte, zodat ze efficiënt en grondig te werk kunnen gaan. Wil je thuis net zo professioneel schoonmaken? Zorg er dan eerst voor dat rondslingerende spullen, kranten en kleding uit de weg zijn. Een opgeruimd huis maakt het schoonmaken een stuk makkelijker én zorgt meteen voor een frisse start. Zo wordt schoonmaken een stuk aangenamer en zie je sneller resultaat!

De klant is een klantenbijdrage verschuldigd die op maandbasis wordt afgerekend. De klantenbijdrage bedraagt 1,50 EUR per effectief gewerkt uur in de zin van artikel 2. De facturatie hiervan zal gebeuren in de maand volgend op de maand waarin de werkuren plaatsvonden.

Het dienstenbedrijf behoudt zich het recht voor om (het bedrag van) deze klantenbijdrage jaarlijks eenzijdig te verhogen/te wijzigen, voor zover zij de klant-consument hiervan uiterlijk 6 weken vóór het ingaan van de prijswijziging op de hoogte brengt (per brief dan wel elektronisch) en voor zover zij de klant-consument op dat ogenblik in kennis stelt van de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen met inachtname van een opzeggingstermijn van 4 weken in toepassing van art. 13 van onderhavige Overeenkomst.

Ja, het is wettelijk toegestaan om een administratieve vergoeding aan te rekenen in Vlaanderen en Brussel. Veel dienstenchequebedrijven, waaronder DNA bv, passen deze werkwijze toe. De details over deze vergoeding zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst die bij de start van de samenwerking met je werd ondertekend. Je kunt altijd een kopie van deze overeenkomst opvragen bij je consulent.

Dagelijkse werking

Bij DNA bv kies je zelf wanneer en hoe vaak je huishoudhulp langskomt. We doen ons best om zoveel mogelijk rekening te houden met je voorkeuren. Hoe meer details je opgeeft, hoe sneller we een geschikte huishoudhulp kunnen voorstellen.

Onze thuishulpen zijn beschikbaar van maandag tot zaterdag, met uitzondering van feestdagen en vervangende feestdagen. De minimale duur van een prestatie is 3 uur.

Je hoeft niet per se thuis te zijn wanneer je huishoudhulp langskomt. Als je afwezig bent, kun je je thuishulp een huissleutel of toegangscode geven. In dat geval dien je, volgens de voorwaarden in onze samenwerkingsovereenkomst, een schriftelijk document op te stellen waarin je bevestigt dat DNA bv, als dienstenchequebedrijf, geen verantwoordelijkheid draagt voor het kosteloos in bewaring nemen van de huissleutel of toegangscode. Je consulent kan je voorzien van een modeldocument voor dit doel.

Hoewel we altijd streven naar een vlekkeloze service, begrijpen we dat er soms iets mis kan gaan. Onze huishoudhulpen zijn verzekerd voor arbeidsongevallen, evenals voor ongevallen die zich voordoen tijdens hun werk of op weg van en naar het werk.

Daarnaast dekt onze verzekering eventuele schade die door de huishoudhulp is veroorzaakt. Schadegevallen worden vergoed als het bedrag gelijk aan of groter is dan 250 euro. Kleinere schadegevallen, onder de 250 euro, worden beschouwd als normaal huishoudelijk risico. In geval van schade, neem zo snel mogelijk contact op met je poetsbureau en geef een zo gedetailleerd mogelijke beschrijving van de situatie. Onze verzekeringsmaatschappij zal vervolgens met jou contact opnemen om het dossier verder af te handelen.

Een goede aanwezigheid van je huishoudhulp is essentieel voor de kwaliteit van de dienstverlening die we bieden, en we doen ons best om een maximale aanwezigheid te garanderen. Helaas kunnen ook onze huishoudhulpen af en toe ziek zijn of om andere dringende redenen afwezig zijn.

Als je huishoudhulp afwezig is door ziekte of een andere onvoorziene reden, word je zo snel mogelijk geïnformeerd. Indien gewenst, zoekt je poetsbureau naar een geschikte vervanger. Houd er rekening mee dat vervanging afhankelijk is van de beschikbaarheid van een andere hulp. Je consulent bespreekt graag de mogelijkheden met je.

Wanneer je huishoudhulp vakantie neemt, word je hier eveneens tijdig van op de hoogte gesteld. Als je dat wilt, kan je poetsbureau een vervanger regelen, afhankelijk van de beschikbaarheid.

Dienstencheques

Vanaf juni 2025 stopt de mogelijkheid om papieren dienstencheques te bestellen. Daarom is het belangrijk om over te schakelen naar de elektronische versie. Dit kan eenvoudig via de website mijn.dienstencheques.vlaanderen.be. Heb je hulp nodig bij de overstap? Kom gerust langs bij ons kantoor — we helpen je graag verder!

Dienstencheques zijn specifiek bedoeld voor huishoudelijk werk in een privéwoning, zoals poetsen, strijken, boodschappen doen of koken. Ze mogen niet worden gebruikt voor professionele doeleinden. Zorg ervoor dat je dienstencheques uitsluitend inlevert voor de werkzaamheden die binnen deze richtlijnen vallen.

Voor elke gepresteerde werkdag ontvangt je huishoudhulp één dienstencheque per gewerkt uur. Dit zorgt ervoor dat je huishoudhulp op een eerlijke manier wordt vergoed voor de gewerkte uren. Houd er rekening mee dat je de dienstencheques alleen kunt inleveren bij een erkend dienstenchequebedrijf, zoals DNA.

Wil je nieuwe dienstencheques bestellen? Dat kan eenvoudig via de online portal van de Vlaamse overheid. Ga naar mijn.dienstencheques.vlaanderen.be om je bestelling te plaatsen. Dit is de snelste manier om aan nieuwe cheques te komen, zodat je huishoudhulp altijd op tijd aan de slag kan.

Huishoudhulp

Om een vlotte samenwerking te garanderen, is het belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de taken die je huishoudhulp moet uitvoeren. Bespreek van tevoren wat je verwachtingen zijn en welke taken prioriteit hebben. Zo kunnen misverstanden worden voorkomen en weet je huishoudhulp precies wat er van haar of hem verwacht wordt.

Een opgeruimd huis maakt het werk van je huishoudhulp een stuk gemakkelijker. Zorg ervoor dat de ruimtes die schoongemaakt moeten worden vrij zijn van persoonlijke spullen. Dit bespaart tijd en helpt je huishoudhulp efficiënter te werken. Een georganiseerde werkplek draagt ook bij aan een prettige werkomgeving.

Als je specifieke wensen hebt voor bepaalde taken, zoals bijvoorbeeld hoe je bepaalde meubels of oppervlakken schoongemaakt wilt hebben, geef dit dan duidelijk aan je huishoudhulp. Het is ook handig om eventuele schoonmaakproducten of hulpmiddelen beschikbaar te stellen die je huishoudhulp nodig heeft voor haar of zijn werk.

Een vriendelijke en respectvolle houding maakt het werk voor je huishoudhulp veel aangenamer. Zorg voor een prettige werkomgeving door bijvoorbeeld een gezellige sfeer te creëren, open communicatie te behouden en je huishoudhulp te waarderen voor het werk dat ze doet. Een positieve werksfeer draagt bij aan een efficiënter en productiever resultaat.

Zo makkelijk is het

1

Eerste Contact

Bij elke klant komen we persoonlijk langs, zo kennen we uw woning en uw wensen.

2

De perfecte match

Wij zoeken naar de ideale match tussen klant en huishoudhulp.

3

Dienstencheques

Betaal eenvoudig via dienstencheques.

Klaar om je huis te laten blinken?