Wijziging klantenbijdrage
Beste klant,
Zoals u reeds weet, kiest DNA bewust om te investeren in gezonde, flexibele, betrokken en competente mensen en maken wij graag het verschil in de dienstenchequesector. Vanaf 01/01/2022 zijn wij daarom bij DNA gestart met een jaarlijkse klantenbijdrage. Zoals u weet gebruiken we deze bijdrage om jouw huishoudhulp de omkadering te geven die hij/zij verdient en uiteraard ook om hetzelfde aan u als klant aan te bieden.
Tot op heden werd een jaarlijkse klantenbijdrage gerekend van 80,00 EUR. Vanaf 01/01/2025 zullen wij dit systeem echter herzien en aanpassen.
Vanaf 01/01/2025 wordt de klantenbijdrage berekend per gepresteerd uur. Daarbij zal 1,50 EUR worden gerekend per gepresteerd uur en dus per dienstencheque. Dit systeem komt in de plaats van de jaarlijkse klantenbijdrage van 80,00 EUR dat dus verdwijnt.
De nieuwe klantenbijdrage van 1,50 EUR per gepresteerd uur zal worden afgerekend op maandelijkse basis. In de maand volgend op de maand waarin de prestaties werden uitgevoerd door uw huishoudhulp, zal u dus telkens een factuur krijgen met de klantenbijdrage gebaseerd op de gepresteerde uren van de maand voordien.
De overeenkomst tussen u en DNA zal op die wijze dus worden aangepast vanaf 01/01/2025.
Er zijn meerdere redenen waarom we ons genoodzaakt zien om het systeem van de klantenbijdrage aan te passen. Hierbij verwijzen wij naar volgende elementen:
– De huishoudhulpen werken zeer hard en hebben zoals alle werknemers recht op een correcte verloning die enerzijds representatief is voor hun werk en anderzijds hen een menswaardig bestaan biedt. DNA streeft er naar om haar medewerkers correct te kunnen verlonen. Zij verdienen dit immers en het motiveert hen nog meer om voor jullie het beste van zichzelf te geven.
– In de sector is het systeem met een klantenbijdrage per gepresteerd uur de norm geworden. Niettemin houdt DNA eraan om de kosten per gepresteerd uur beperkt te houden in vergelijking met de andere spelers op de markt.
– Met het nieuwe systeem wordt een eerlijkere verdeling van de klantenbijdrage beoogd. In de toekomst zal de klantenbijdrage afhangen van het aantal gepresteerde uren en niet langer op een vast bedrag worden gezet ongeacht of men (zeer) veel of (zeer) weinig beroep doet op een huishoudhulp.
– DNA investeert zowel in een goede en performante administratieve omkadering als in opleiding voor al haar medewerkers zodanig alle klanten de best mogelijke service te kunnen bieden conform de filosofie van DNA en hoe DNA als onderneming wil functioneren. Hier zijn echter ook kosten aan verbonden.
– De wettelijke verplichtingen voor onze dienstenchequebedrijven zijn de afgelopen jaren alleen maar toegenomen. De kosten stijgen navenant.
Om deze redenen heeft DNA dus de beslissing genomen om de klantenbijdragen aan te passen. Met het huidige bedrag van 80,00 EUR per jaar -dat overigens nooit geïndexeerd werd- kon de beoogde dienstverlening immers niet langer worden gegarandeerd.
Indien u niet akkoord kan gaan met de wijziging van de klantenbijdrage en bijgevolg met de wijziging van de overeenkomst vanaf 01/01/2025, heeft u het recht om de overeenkomst kosteloos op te zeggen.
U dient ons in dat geval tegen uiterlijk 02/12/2024 per aangetekend schrijven in kennis te stellen van uw opzegging, waarna de opzeggingstermijn van 4 weken ingaat conform art. 13 van de Overeenkomst. In zulk geval zal de overeenkomst aflopen. Een verderzetting van de overeenkomst met inachtname van het huidige systeem van de jaarlijkse klantenbijdrage van 80,00 EUR is niet mogelijk.
Indien wij geen schriftelijke opzegging ontvangen vóór 02/12/2024, dan wordt u geacht zich akkoord te hebben verklaard met het aangepaste klantencontract van DNA dienstencheques -dus met de nieuwe klantenbijdrage- en kijken wij er naar uit om onze samenwerking te verlengen.
Wij zijn ervan overtuigd dat we de komende jaren prettig verder kunnen samenwerken en doen er alles aan om aan jouw verwachtingen tegemoet te komen. Wij hopen tevens op uw begrip m.b.t. de voormelde redenen waarom wij de klantenbijdrage aanpassen.
Een welgemeende ‘dankjewel’ voor het vertrouwen in DNA dienstencheques!
Met vriendelijke groeten,
Team DNA,
Vertegenwoordigd door Nancy Apers,
Bestuurder
P.S.: Heb je nog vragen, Je kan ook mailen naar info@dnabv.be of bellen naar 052/35 30 35. We staan elke werkdag telefonisch paraat van 8u30 tot 17u00.